Zdrowy sen - co zrobić żeby mieć dobry sen i zasypiać bez problemów.

0
Bezsenność- co zrobić żeby mieć dobry sen i zasypiać bez problemów.

 

Według ajurwedy sen jest niezbędny organizmowi po to, aby się właściwie zregenerował. Oprócz tej funkcji sen pełni funkcję odżywczą i leczniczą.

Jest jednym z najważniejszych rytmów w naszym życiu. Esencją snu jest bezruch, bezwładne ciało oraz wyciszenie umysłu.

Według ajurwedy najbardziej wartościowy sen będzie między godz: 22:00 a 06:00.

Co dziennie powinniśmy przespać średnio ok. 8 godzin z czego zimą może to być 7-9 a latem 6-8.

Dziesięciominutowe drzemki są wskazane jedynie dla typów wata lub osób starszych, chorych czy po nieprzespanej nocy.

Pita powinna o godz. 23:00-24:00 już spać, w przeciwnym razie uruchomi się tak zwane ssanie i pokusa zjedzenia czegoś.

Sen na prawym boku sprzyja relaksowi a na lewym wspiera trawienie.

Najmniej zalecane jest spanie na plecach, zaburza wata . Ta pozycja wspomaga odpływ energii z ciała co może przyczynić się do powstania chorób.

Spanie na brzuchu zakłóca wszystkie trzy dosze. Ogranicza prawidłowe oddychanie.

Sen przyjmie formę medytacyjną kiedy głowę w łóżku będziemy mieli na wschód a nogi na zachód. Korzystnie jest ułożenie łóżka z głową na południe.

Sen z głową skierowaną na zachód może powodować niespokojne sny.

Nie powinno się spać w pomieszczeniu, które służy do gotowania potraw dlatego, że może to zaburzać układ trawienny.

W łóżku nie powinno się oglądać telewizji ani nic czytać czy pisać. Łóżko powinno się kojarzyć tylko z formą ładowania akumulatorów, regeneracji i relaksu.

Jeśli sen będzie najbardziej efektywny pozwoli w najbliższym dniu mieć więcej energii, mieć w sobie więcej spokoju, chęci do działania. Twoje organy będą mogły pracować prawidłowo co zmniejszy ryzyko chorób.

 

 

Na pewno każdy w życiu miał taką sytuację, że nie mógł zasnąć. Czujesz przenikające Ciebie te fale niepokoju, słyszysz coraz szybsze bicie serca, zegar wybija kolejną godzinę a Ty wiesz, że za chwilkę wstajesz i będzie to zły dzień gdyż będziesz nie wyspany/a.

 

Naukowa definicja snu brzmi następująco: „Sen to stan obniżenia wrażliwości na bodźce, częściowej bezwładności i zwolnienia funkcji, połączony ze zniesieniem świadomości, występujący u człowieka i zwierząt wyższych w rytmie dobowym, na przemian z czuwaniem”. 

 

Przybliżmy sobie trochę fazy snu.

Sen dzieli się na różne Fazy.

 

1. Etap zasypiania oraz faza między marzeniami sennymi to faza NREM. Faza ta trwa ok. 100 minut.

 

2. Po tej fazie wchodzimy w fazę następną REM (aktywny odpoczynek mózgu), która trwa ok. 15 minut ale w trakcie całego snu 8 godzin powtarza się 4 - 5 razy. Wielu naukowców uważa, że w trakcie tej fazy zapamiętujemy to co się nauczyliśmy w ciągu dnia.

 

O bezsenności mówimy wtedy, gdy ktoś nie może w ogóle zasnąć ale również wtedy, gdy ktoś śpi płytko.

 

Znaczenie dobrego snu.

 

Dobry, efektywny sen według ajurwedy i medycyny chińskiej jest filarem życia. Organizm cierpiący na bezsenność jest pozbawiony szansy na regenerację. Oprócz odpowiedniej diety jest symbolem zdrowia i długowieczności. Bez niego nie możemy marzyć o stanie równowagi. Brak równowagi jest pierwszym krokiem do wystąpienia chorób i osłabienia organizmu.

W czasie snu organizm uwalnia napięcie nagromadzone przez cały dzień. Wątroba oczyszcza się usuwając z organizmu toksyny. Nerki wykonują swoją pracę.

Słaby sen prowadzi do gorszego samopoczucia oraz słabszej pracy mózgu (problemy z koncentracją).

 

 

 

W jakich godzinach spać?

 

Nie bez znaczenia jest czas odpowiedni na sen. Według lekarza ajurwedy najlepszy sen jest od 22:00 do 6:00. Oczywiście czasem wyjdzie nam położyć się już 21:30 a czasem wypadnie położyć się ok. 23:00. Jeżeli uregulujemy swój tryb życia, na pewno wpłynie to na szybkie zasypianie i zdrowy sen.

 

Najgorsze są w życiu duże rozchwiania i pomieszanie dnia z nocą. Są ludzie u nas nazywani - sowy, którzy lubią siedzieć długo wieczorem. Zapewniam Was, że dla organizmu nie jest to korzystne. U ludzi o typie Pitta po 22:00 włącza się chęć jedzenia. 

 

 Na początku możesz się dziwić, że wstawanie przed 6 rano może przynosić radość ale zapewniam Cię, że nie poczujesz na dłuższą metę różnicy czy wstaniesz o 6:00 czy o 07:00 .To tylko nasze złudne wrażenie. Tak naprawdę wcale tak nie jest.

 

Według ajurwedy nawet w wolny dzień powinno się wstać o tej samej porze, żeby nie zakłócić rytmu naszego organizmu, który bardzo lubi regularność w życiu.

Czemu nie możesz zasnąć?

Powodów może być kilka:


 

1. Oglądanie do późna telewizji - jasne światło, które emituje telewizor powoduje wzrost melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za zegar biologiczny.

2. Oglądanie ciężkich programów, np. trudnych filmów (horrory, sensacja, dramat) albo programów wywołujących w nas duże emocje.

3.Używanie do późna telefonu komórkowego (smartfona) ma podobne działanie do telewizji. Też emituje jasne światło i też na nas wpływa to co oglądamy (portale społecznościowe)

4. Wypicie zbyt późno kawy.

5. Przejadanie się albo zjedzenie późno kolacji.

6. Brak aktywności w ciągu dnia (dobrze zrobi nawet co dzienny spacer minimum 30 min).

7.Brak wieczornego wyciszenia , relaksu, medytacji (ostatnią godzi nę przed snem powinniśmy przeznaczyć na wyciszenie się).

8. Trudne rozmowy na wieczór albo złe wiadomości.

9. Brak dbania o miejsce do spania - należy sypialnię przed snem i rano po wstaniu wywietrzyć. Pościel zmieniać raz na tydzień lub na dwa.

 

Sposoby na zaśnięcie.

 

Warto przeanalizować punkty powyżej. Oprócz  tego:

 

1. W jodze jedna z pozycji jest nazwana pozycją trupa. Ajurweda zaleca osobom, które nie mogą zasnąć aby się położyć w takiej pozycji i rozluźnić. 

 

2. Wypić wieczorem ciepłe mleko. Złote mleko będzie idealne. Przepis znajdziesz TUTAJ.

3. Godzinę przed snem postaraj się wyciszyć, można poczytać książkę albo spędzić czas z dziećmi czy poleżeć w łóżku i pomyśleć o tym co się działo w ciągu dnia.

4. W zaśnięciu pomaga medytacja.

5. Można włączyć sobie muzykę relaksacyjną albo na YT Fale delta (pojawiają się w fazie snu) albo fale Alfa (głęboki relaks)

6. Wypić ziółka na uspokojenie.

7. W momencie zasypiania wyobrażać sobie swój oddech, powietrze tuż przy nozdrzach, które wdychasz i wydychasz. Jeżeli masz ochotę Twój oddech możesz sobie wyobrażać w jakimś kolorze. Będzie to tzw.wizualizacja.

8. Wieczorem można zrobić 9 oddechów oczyszczających.

9. Ciepła relaksująca kąpiel i masaż na pewno pomogą w zaśnięciu.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Mam nadzieję, że któreś z wyżej podanych propozycji Ci się przyda.

Jeżeli tak to proszę napisz mi w komentarzu co wypróbowałeś i co zadziałało.

Będę Ci bardzo wdzięczna.

 

Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem.

Komentarze do wpisu (0)

Tematyka

Sklep - Blog - Konsultacje dietetyczne.

"Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem"

Agnieszka Lewandowska. 

Jestem specjalistą od żywienia, naturopatą i instruktorką jogi.

Moim celem jest pomóc Tobie.

Autorka

Bransoletki

 
Dobre wiadomości
Jeśli zostawisz mi namiary to dam Ci znać o nowościach.
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl