Śluz-przyczyny powstania i metoda pozbycia się śluzu- według Ajurwedy

0
Śluz-przyczyny powstania i metoda pozbycia się śluzu- według Ajurwedy

Pory roku - Wiosna.

 

Wiosna to królewska pora roku. Jest to okres, gdy wszystko wokół nas zaczyna budzić się do życia. 

Wczesna wiosna jest często ciężka, mokra, gęsta i zimna.Jest to ciężka pora roku dla wielu osób z powodu nagromadzenia się przez zimę w organizmie kapha co prowadzi do fizycznych, emocjonalnych oraz umysłowych zaburzeń równowagi.

Problemy fizyczne są często związane z zasadą wody, przeziębienia, grypa, kaszel, katar, zatory zatok oraz inne choroby dotyczące nagromadzenia się w organizmie śluzu.

Jest to spowodowane porą roku - zimą, gdzie króluje na naszych stołach cięższa i bardziej tłusta dieta oraz brak ruchu i brak słońca.

Wracając do wiosny - matka ziemia budzi się i wspomaga kiełkowanie.

Żeby wszystko mogło rosnąć i żyć potrzebna jest woda.

Dzięki ociepleniu topnieją śniegi oraz lud. Podobnie nagromadzona w organizmie kapka zaczyna przechodzić w stan płynny.

I wtedy zaczynają się przeziębienia i alergie.

Według zaleceń ajurwedy (najstarszej medycyny na świecie) dobrymi ziołami na wiosnę są:

  • imbir (pomaga rozrzedzić wydzielinę)
  • czarny pieprz
  • ostra papryka
  • herbatka z równych części kminku, kolendry i kopru włoskiego
  • gotowa herbatka równoważąca doshe kapha

 

                                                                    

                                           

 Ważna w tym czasie jest dieta lekkostrawna, ciepła i osuszająca. Dobre będą warzywa pod każdą postacią, lekkie zboża jak jęczmień czy kasza jaglana, kasza gryczana nie palona. Lekko pikantne przyprawy jak: suszony imbir, czarny pieprz, pieprz kajeński, gorczyca, gałka muszkatołowa, kurkuma. Dobre będą ciepłe napoje.

 

Ogólne zalecenia:

  • Kluczowe znaczenie dla zrównoważenia doshy kapha ma zmiana nawyków i jedzenie mniejszych ilości jedzenia, jednak tak aby jakość pokarmów była wysoka. Jest to spowodowane spowolnieniem trawienia.
  • Używaj mało soli, jedz mniej tłuszczu, dużo błonnika a pokarmy powinny być lekko podgotowane.
  • W tym czasie można pozwolić sobie na ominięcie śniadania. Najlepiej jeść między 10:00 a 18:00.
  • Po posiłku idź na spokojny spacer. Unikaj drzemki po posiłku, ponieważ zwiększa ona ociężałość.
  • Przez jeden dzień w tygodniu zrób sobie post.
  • Nie podjadaj, nie zajadaj emocji.
  • Unikaj w tym czasie ciężkich śniadań i ciężkich kolacji.
  • Pożywienie, które równoważy doshę kapha ma następujące właściwości: ostre, lekkie, suche, cierpkie i gorące.
  • Pożywienie, które zaburza doshę kapha: słodkie, ciężkie, kwaśne, tłuste, słone i zimne. Takie potrawy zjadaj w mniejszych ilościach.

 

 

   Dzienny przykładowy plan posiłków dla zwiększonej doshy kapha:

 

  • Najlepiej jeść w tym czasie 2 do 3 posiłków dziennie, z przerwą 4-6 godzin.
  • W porze śniadania można wypić jedynie zioła, herbatę lub soki.
  • Spożywaj 3-4 porcje pełnych ziaren
  • Spożywaj 2 porcje produktów zawierających wysokowartościowe białko i jednocześnie mało tłuszczu.
  • 4-5 porcji świeżych warzyw
  • 1 porcję owoców
  • Pij tylko wtedy gdy jesteś sprawdzony
  • Jedz tylko wtedy gdy czujesz głód.
  • Unikaj lub jedz mniej produktów mlecznych (jogurt, ser).
  • Jedz mniej mięsa czerwonego.

 

 Lista zakupów dla typu kapha:

 

  • ZBOŻA: amarantus, jęczmień, gryka, kukurydza, proso, komosa, ryż basmati, ciastka ryżowe.
  • WARZYWA STRĄCZKOWE: fasola aduki, czarna fasola, ciecierzyca, fasolka zwyczajna, fasola pinto, czerwona soczewica, fasola łuskana, biała fasolka, fasola mung.
  • PRODUKTY ZWIERZĘCE: kurczak, indyk (ciemne mięso), jajka, dziczyzna.
  • NABIAŁ: ghee, mleko kozie, lassi.
  • WARZYWA: szparagi, buraki, botwinka, słodka papryka, brokuły, brukselka, łopian, kapusta, marchewka, kalafior, seler, kukurydza, rzodkiew japońska, zielona fasolka, kalarepa, zielone warzywa liściaste, por, sałata, grzyby, okra, cebula, pietruszka, groszek zielony, rzodkiew, szpinak, kiełki, letnie odmiany dyni, rzepa, rzeżucha.
  • ORZECHY I NASIONA: dynia, słonecznik.
  • OWOCE: jabłka, morele, jagody, czereśnie, żurawina, suszone figi, mango, brzoskwinie, gruszki, persymona, granat, śliwki suszone, pigwa, rodzynki, truskawki
  • SUBSTANCJE SŁODZĄCE: surowy miód , koncentraty soków owocowych, 
  • OLEJE: z nasiona gorczycy, migdałowy, kukurydziany, słonecznikowy, lniany
  • PRZYPRAWY: czarny pieprz, chilli, liście kolendry, czosnek, imbir, musztarda, liście mięty, wszystkie przyprawy korzenne oprócz tamaryndy.
  • NAPOJE: sok z aloesu, soki warzywne i owocowe, kawa zbożowa, kawa czarna (czasami), Czarna herbata( czasami), herbaty ziołowe.

 

 

   Wskazówki do przygotowania pokarmów w diecie kapha:

Zboża. Niewielkie porcje jedzenia zaspokajają głód i dostarczają energii. Najlepsze są płatki musli z dodatkiem słodkich owoców, płatki zbożowe, dmuchane ziarna oraz pieczywo chrupkie.

 

Warzywa strączkowe: Fasole są bardzo ważne ponieważ stanowią najlepsze źródło niskokalorycznego białka. Gotuj je zgodnie ze wskazówkami - moczone przez noc.

 

Mięso: Generalnie powinno być lekkostrawne i gotowane z dodatkiem ziół i przypraw, które ułatwiają trawienie.

 

Nabiał: Większość produktów mlecznych jest za ciężka i wychładzająca. W trawieniu pomóc może odrobina ghee. Można w umiarkowanych ilościach spożywać lassi dla kapha (jedna część niskotłuszczowego jogurtu, 3 części ciepłej wody, miód, czarny pieprz, imbir).

Dozwolone jest z nabiału jedynie złote mleko wieczorem, mleko kozie i ghee.

 

Warzywa: Można jeść wszystkie części warzyw rosnących nad ziemią. Warzywa korzeniowe mają nieco zbyt ziemny charakter więc nie powinno się je stosować często.

Najlepsze warzywa surowe lub lekko obgotowane.

 

Owoce: owoce niezbyt słodkie, niezbyt kwaśne i zawierające niezbyt dużo soku. Bardzo dobra przekąska to suszone owoce.

 

Olej: W bardzo małych ilościach.

Substancje słodzące: Najlepszy jest miód. Nie więcej niż łyżkę dziennie. Miodu nie podgrzewaj i nie gotuj. podgrzany miód według Ajurwedy jest toksyczny.

Napoje: Można od czasu do czasu wypić kawę, do której można dodać gałkę muszkatołową lub kardamon. Do herbaty dodaj nieco imbiru.

 

Bibliografia:

Melanie Sachs "Ajurweda a uroda"

Agnieszka Wielobób "Ajurweda w praktyce"

Vasant D Lad "Ajurweda Księga domowych środków leczniczych"

 

Komentarze do wpisu (0)

Tematyka

Sklep - Blog - Konsultacje dietetyczne.

"Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem"

Agnieszka Lewandowska. 

Jestem specjalistą od żywienia, naturopatą i instruktorką jogi.

Moim celem jest pomóc Tobie.

Autorka

Bransoletki

 
Dobre wiadomości
Jeśli zostawisz mi namiary to dam Ci znać o nowościach.
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl