Śluz-przyczyny powstania i metoda pozbycia się śluzu- według Ajurwedy

0
Śluz-przyczyny powstania i metoda pozbycia się śluzu- według Ajurwedy

Pory roku - Wiosna.

 

Wiosna to królewska pora roku. Jest to okres, gdy wszystko wokół nas zaczyna budzić się do życia. 

Wczesna wiosna jest często ciężka, mokra, gęsta i zimna.Jest to ciężka pora roku dla wielu osób z powodu nagromadzenia się przez zimę w organizmie kapha co prowadzi do fizycznych, emocjonalnych oraz umysłowych zaburzeń równowagi.

Problemy fizyczne są często związane z zasadą wody, przeziębienia, grypa, kaszel, katar, zatory zatok oraz inne choroby dotyczące nagromadzenia się w organizmie śluzu.

Jest to spowodowane porą roku - zimą, gdzie króluje na naszych stołach cięższa i bardziej tłusta dieta oraz brak ruchu i brak słońca.

Wracając do wiosny - matka ziemia budzi się i wspomaga kiełkowanie.

Żeby wszystko mogło rosnąć i żyć potrzebna jest woda.

Dzięki ociepleniu topnieją śniegi oraz lud. Podobnie nagromadzona w organizmie kapka zaczyna przechodzić w stan płynny.

I wtedy zaczynają się przeziębienia i alergie.

Według zaleceń ajurwedy (najstarszej medycyny na świecie) dobrymi ziołami na wiosnę są:

  

 

                                                                    

                                                 Tę herbatkę kupisz TUTAJ

 Ważna w tym czasie jest dieta lekkostrawna, ciepła i osuszająca. Dobre będą warzywa pod każdą postacią, lekkie zboża jak jęczmień czy kasza jaglana, kasza gryczana nie palona. Lekko pikantne przyprawy jak: suszony imbir,czarny pieprz, pieprz kajeński,gorczyca, gałka muszkatołowa, kurkuma. Dobre będą ciepłe napoje.

 

Ogólne zalecenia:

  • Kluczowe znaczenie dla zrównoważenia doshy kapha ma zmiana nawyków i jedzenie mniejszych ilości jedzenia, jednak tak aby jakość pokarmów była wysoka. Jest to spowodowane spowolnieniem trawienia.
  • Używaj mało soli, jedz mniej tłuszczu, dużo błonnika a pokarmy powinny być lekko podgotowane.
  • W tym czasie można pozwolić sobie na ominięcie śniadania. Najlepiej jeść między 10:00 a 18:00.
  • Po posiłku idź na spokojny spacer. Unikaj drzemki po posiłku, ponieważ zwiększa ona ociężałość.
  • Przez jeden dzień w tygodniu zrób sobie post.
  • Nie podjadaj, nie zajadaj emocji.
  • Unikaj w tym czasie ciężkich śniadań i ciężkich kolacji.
  • Pożywienie, które równoważy doshę kapha ma nastepujące właściwości: ostre, lekkie, suche, cierpkie i gorące.
  • Pożywienie, które zaburza doshę kapha: słodkie, ciężkie, kwaśne, tłuste, słone i zimne. Takie potrawy zjadaj w mniejszych ilościach.

 

 

   Dzienny przykładowy plan posiłków dla zwiększonej doshy kapha:

 

  • Najlepiej jeść w tym czasie 2 do 3 posiłków dziennie, z przerwą 4-6 godzin.
  • W porze śniadania można wypić jedynie zioła, herbatę lub soki.
  • Spożywaj 3-4 porcje pełnych ziaren
  • Spożywaj 2 porcje produktów zawierających wysokowartościowe białko i jednocześnie mało tłuszczu.
  • 4-5 porcji świeżych warzyw
  • 1 porcję owoców
  • Pij tylko wtedy gdy jesteś sprawdzony
  • Jedz tylko wtedy gdy czujesz głód.
  • Unikaj lub jedz mniej produktów mlecznych (jogurt, ser).
  • Jedz mniej mięsa czerwonego.

 

 Lista zakupów dla typu kapha:

 

  • ZBOŻA: amarantus, jęczmień, gryka, kukurydza,proso,komosa, ryż basmati, ciastka ryżowe.
  • WARZYWA STRĄCZKOWE: fasola aduki, czarna fasola, ciecierzyca, fasolka zwyczajna, fasola pinto, czerwona soczewica, fasola łuskana, biała fasolka, fasola mung.
  • PRODUKTY ZWIERZĘCE: kurczak, indyk (ciemne mięso), jajka, dziczyzna.
  • NABIAŁ: ghee, mleko kozie, lassi.
  • WARZYWA: szparagi, buraki, botwinka, słodka papryka,brokuły, brukselka, łopian, kapusta, marchewka,kalafior, seler, kukurydza, rzodkiew japońska,zielona fasolka,kalarepa,zielone warzywa liściaste,por, sałata,grzyby, okra, cebula, pietruszka, groszek zielony,rzodkiew,szpinak, kiełki, letnie odmiany dyni,rzepa, rzeżucha.
  • ORZECHY I NASIONA: dynia, słonecznik.
  • OWOCE: jabłka, morele,jagody,czereśnie,żurawina, suszone figi, mango, brzoskwinie,gruszki, persymona, granat, śliwki suszone, pigwa, rodzynki,truskawki
  • SUBSTANCJE SŁODZĄCE: surowy miód , koncentraty soków owocowych, 
  • OLEJE: z nasiona gorczycy, migdałowy,kukurydziany, słonecznikowy, lniany
  • PRZYPRAWY: czarny pieprz, chilli, liście kolendry, czosnek, imbir, musztarda, liście mięty, wszystkie przyprawy korzenne oprócz tamaryndy.
  • NAPOJE: sok z aloesu, soki warzywne i owocowe, kawa zbożowa, kawa czarna (czasami), Czarna herbata( czasami), herbaty ziołowe.

 

 

   Wskazówki do przygotowania pokarmów w diecie kapha:

Zboża. Niewielkie porcje jedzenia zaspokajają głód i dostarczają energii. Najlepsze są płatki musli z dodatkiem słodkich owoców, płatki zbożowe, dmuchane ziarna oraz pieczywo chrupkie.

 

Warzywa strączkowe: Fasole są bardzo ważne ponieważ stanowią najlepsze źródło niskokalorycznego białka. Gotuj je zgodnie ze wskazówkami - moczone przez noc.

 

Mięso: Generalnie powinno być lekkostrawne i gotowane z dodatkiem zioł i przypraw, które ułatwiają trawienie.

 

Nabiał: Większość produktów mlecznych jest za ciężka i wychładzająca. W trawieniu pomóc może odrobina ghee. Można w umiarkowanych ilościach spożywać lassi dla kapha (jedna część niskotłuszczowego jogurtu, 3 części ciepłej wody, miód, czarny pieprz, imbir).

Dozwolone jest z nabiału jedynie złote mleko wieczorem, mleko kozie i ghee.

 

Warzywa: Można jeść wszystkie części warzyw rosnących nad ziemią. Warzywa korzeniowe mają nieco zbyt ziemny charakter więc nie powinno się je stosować często.

Najlepsze warzywa surowe lub lekko obgotowane.

 

Owoce: owoce niezbyt słodkie, niezbyt kwaśne i zawierające niezbyt dużo soku. Bardzo dobra przekąska to suszone owoce.

 

Olej: W bardzo małych ilościach.

Substancje słodzące: Najlepszy jest miód. Nie więcej niż łyżkę dziennie.Miodu nie podgrzewaj i nie gotuj. podgrzany miód według Ajurwedy jest toksyczny.

Napoje: Można od czasu do czasu wypić kawę, do której można dodać gałkę muszkatołową lub kardamon. Do herbaty dodaj nieco imbiru.

 

Bibliografia:

Melanie Sachs "Ajurweda a uroda"

Agnieszka Wielobób "Ajurweda w praktyce"

Vasant D Lad "Ajurweda Księga domowych środków leczniczych"

 

Komentarze do wpisu (0)

Tematyka

Sklep - Blog - Konsultacje dietetyczne.

"Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem"

Agnieszka Lewandowska. 

Jestem specjalistą od żywienia, naturopatą i instruktorką jogi.

Moim celem jest pomóc Tobie.

Autorka

Bransoletki

 
Dobre wiadomości
Jeśli zostawisz mi namiary to dam Ci znać o nowościach.
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl