Popękane usta, depresja czy słaby wzrok mogą wskazywać na braki Witamin B.

0
Popękane usta, depresja czy słaby wzrok mogą wskazywać na braki Witamin B.

Kilku letni chłopiec przychodzi zestresowany ze szkoły. Nie poszła mu klasówka. Nie chce jeść, nie ma apetytu, zamartwia się.

 

Pewna kobieta w wieku koło 60 lat nagle dostała objawy głębokiej depresji i trafiła do szpitala.

 

Mężczyzna, który nadużywa alkoholu zaczyna mieć problemy z pamięcią i chodzeniem. Nawet w dniu kiedy nie wypije ani kropli, wygląda po chodzie jakby był na bani.

 

Kobieta po czterdziestce dowiaduje się, że ma alergie pokarmową na gluten. Jest przygnębiona i ma problemy z wiecznymi zajadami albo opryszczkami na ustach.

 

Po co opowiadam te historie ? Te wszystkie osoby mają po prostu braki witaminy z grupy B.

 

 

Objawy niedoboru witaminy B

 



    Witamina B-12 Witamina B-6 Witaminy B-1 Witamina B-3 Witamina B-9. Zapobieganie niedoborowi.

Dlaczego witamina B jest ważna?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego lekarze zawsze mówią , aby jeść zrównoważoną dietę?

Przyznaj się, że kochasz kurczaka i ananasy. Ananasy i kurczaki są dla ciebie dobre, prawda? Więc dlaczego nie możesz po prostu jeść na okrągło  kurczaka z ananasem?

Powodem jest to, że budulce dobrego zdrowia pochodzą z różnych produktów spożywczych, nawet jeśli pochodzą z tej samej rodziny składników odżywczych. Tak jest w przypadku witaminy B, kluczowego gracza w utrzymaniu zdrowia komórek i podtrzymywaniu pobudzenia.

Nie wszystkie rodzaje witaminy B robią to samo. Dodatkowo różne rodzaje witaminy B pochodzą z różnych rodzajów żywności.

 

Na przykład witamina B-12 znajduje się głównie w mięsie i produktach mleczarskich. B-7 i B-9 (iw pewnym stopniu B-1 i B-2) znajdują się w owocach i warzywach.

Niedobory któregokolwiek z nich mogą prowadzić do problemów zdrowotnych.

Niektóre grupy ludzi, takie jak starsze osoby  i kobiety w ciąży, potrzebują większych ilości niektórych rodzajów witaminy B. Niektóre choroby, takie jak choroba Crohna, choroba Celiac, HIV i nadużycia alkoholu mogą powodować słabe wchłanianie witaminy B.

Objawy niedoboru zależą od tego, jakiego typu witaminy B brakuje. Mogą one obejmować od zmęczenia i rozdrażnienia do niedokrwistości lub złamanego układu immunologicznego. Mogą wystąpić wysypki skórne.

Oto najczęściej spotykane rodzaje witaminy B: co robią, które zawierają je i dlaczego potrzebujesz.



Witamina B-12

Co robi: Witamina B-12 (kobalamina) pomaga regulować układ nerwowy. Odgrywa również rolę w rozwoju i tworzeniu się krwinek czerwonych.

Które produkty zawierają: Witamina B-12 znajduje się głównie w mięsie i produktach mleczarskich, więc każdy, kto trzyma się ścisłej diety wegańskiej  jest narażony na niedobór. Jedynymi pozostałymi źródłami B-12 są produkty wzbogacone.

Niektóre z najlepszych źródeł witaminy B-12 obejmują:

    jajka
    ser (jedna porcja jest wielkością domina)
    kieliszek mleka (1 szklanka)
    ryby (porcja dowolnego mięsa jest taka sama jak kartka)
    skorupiak
    wątroba
    nerka
    czerwone mięso

 






Warunki psychiczne, takie jak otępienie, paranoja, depresja i zmiany w zachowaniu mogą wynikać z niedoboru witaminy B-12. Uszkodzenia neurologiczne czasami nie mogą zostać odwrócone.

Niedobór witaminy B-12 może powodować następujące objawy:

    mrowienie w stopach i dłoniach
    skrajne zmęczenie
    słabość
    drażliwość lub depresję

Witamina B-6


Co robi: witamina B-6 (pirydoksyna) pomaga organizmowi przekształcić żywność w energię. Może także pomóc organizmowi w walce z infekcjami. Kobiety w ciąży i karmiących piersią potrzebują tego, aby pomóc mózgom swoich dzieci rozwijać się normalnie.

Gdzie : B-6 można znaleźć w:

    ciecierzyca
    Tuńczyk
    łosoś
    całe ziarna i zboża (część jest wielkością pięści)
    wątroba wołowa
    mielona wołowina
    pierś z kurczaka
    arbuz (porcja owoców nie jest też większa niż pięść)
    ziemniaki
    szpinak (porcja jest równoważna zaokrąglonej garści)

 

 




Dlaczego potrzebujesz: Niewystarczające ilości B-6 mogą powodować niedokrwistość, a także zaburzenia skóry, takie jak wysypka lub pęknięcia wokół jamy ustnej. Brak B-6 może również powodować:

    depresja
    nudności
    niedokrwistość
    podatność na zakażenia
    wysypki skórne (zapalenie skóry)



Witaminy B-1 i B-2


Co robią: Witamina B-1 nazywana jest również tiaminą, a witamina B-2 nazywana jest również ryboflawiną. Te witaminy pomagają przekształcić żywność w energię. Witamina B-1 ma korzyści neurologiczne, a witamina B-2 pomaga utrzymać prawidłowy wzrok.

Gdzie je dostać: Większość ludzi otrzymuje thiaminę z płatków śniadaniowych i pełnoziarnistych. Ryboflawinę można znaleźć w:

    całe ziarna
    mleko
    jajka
    ciemnozielone warzywa

Przygotuj codziennie porcję zielonego np. sałatkę  z zieloną kokardą.

Dlaczego ich potrzebujesz: Niedobory w tiaminie i ryboflawinie ogólnie nie stwarzają problemów . Wynika to z faktu, że wiele produktów spożywczych, takich jak mleko i płatki zbożowe, wzbogacone jest witaminami. Może to stać się problemem z osobami, które nadużywają alkoholu, jednakże, prezentując objawy takie jak zamieszanie i pęknięcia wzdłuż brzegów jamy ustnej.

Witamina B-3



Co robi: Witamina B-3 (niacyna) pomaga również przekształcić żywność w energię. Pomaga w prawidłowym trawieniu i zdrowym apetycie.

Gdzie ją dostać: Niacyna znajduje się w:

    kurczak
    ryba
    wątroba
    czerwone mięso
    całe ziarna, sucjako orzeszki pszenne i jęczmienne

Dlaczego potrzebujesz: brak niacyny może powodować problemy trawienne, takie jak nudności i skurcze brzucha. Ciężkie niedobory mogą powodować zaburzenia psychiczne. Te tajskie tacos z kurczakiem z sosem orzechowym to świetny sposób na zażywanie niacyny w diecie. Witamina B-9 Witamina B-9 Witamina B-9 nazywana jest również kwasem foliowym lub foliowym, który występuje naturalnie w żywności. Kwas foliowy jest syntetyczną formą, często stosowaną w żywności wzbogaconej, przetworzonej. Podobnie jak większość witamin z grupy B, 9 pobudza wzrost krwinek czerwonych. Zmniejsza również ryzyko wad wrodzonych w przypadku spożywania przez kobiety w ciąży.

Gdzie je otrzymasz: Witamina B-9 można znaleźć w:

mięsach,

burakach,

owocach cytrusowych,

rybach, 

zbóżach,

roślinach strączkowych,

zielonych warzywach liściastych,

wątrobie i nerkach.

 

Przygotuj  pikantny pieczony burak  jako przekąskę lub przystawkę.

Dlaczego potrzebujesz: bez wystarczającej ilości folianu, u osób może rozwinąć biegunka lub niedokrwistość. Kobiety w ciąży z niedoborem folinianu mogą rodzić niemowlęta z wadami. Nadmierny dodatek kwasu foliowego w czasie ciąży może również powodować problemy neurologiczne u dziecka.

  Zapobieganie niedoborowi:

Aby utrzymać zdrowie, niektórzy ludzie nie potrzebują suplementu w celu uzyskania wystarczającej ilości witamin z grupy B. Istnieje wiele pysznych produktów spożywczych bogatych w witaminy B. Można uzyskać wszystkie naturalne składniki odżywcze z pożywienia, o ile zachowasz pełną dietę mięs, zboża, owoce i warzywa. Czasami niekiedy suplementy są stosowane w celu zapobiegania niedoborom. Suplementy witaminowe należy przyjmować tylko pod nadzorem lekarza. Jeśli jesteś w ciąży lub w wieku powyżej 50 lat, prawdopodobnie potrzebujesz suplementów. Ponadto suplementacja jest tylko ostatecznym środkiem, jeśli nie można uzyskać witamin z grupy B poprzez dietę lub jeśli masz określone warunki zdrowotne, które gwarantują ich użycie. Ryzyko przedawkowania jest mniejsze niż inne składniki odżywcze, ponieważ witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie. Jednakże dodatki mogą powodować skutki uboczne lub długotrwałe efekty zdrowotne lub oddziaływać z innymi lekami. Jeśli podejrzewasz, że jesteś niedoborem witaminy B, skontaktuj się z lekarzem. Mogą zarządzić badanie fizyczne, a także badania krwi.

 

Sam jesteś woim najlepszym lekarzem.

Komentarze do wpisu (0)

Tematyka

Sklep - Blog - Konsultacje dietetyczne.

"Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem"

Agnieszka Lewandowska. 

Jestem specjalistą od żywienia, naturopatą i instruktorką jogi.

Moim celem jest pomóc Tobie.

Autorka

Bransoletki

 
Dobre wiadomości
Jeśli zostawisz mi namiary to dam Ci znać o nowościach.
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl