Menopauza- jak uspokoić uderzenia gorąca i jak sobie radzić w tym czasie

0
Menopauza- jak uspokoić uderzenia gorąca i jak sobie radzić w tym czasie

To nie menopauza jest przyczyną chorób i złego samopoczucia. 

Jak pisze Maciąg w swojej książce „Menopauza.

Podróż do esencji kobiecości” — to czas radości i wielkiej przemiany, któremu nie muszą towarzyszyć przykre dolegliwości fizyczne.

Często mówimy o menopauzie, jako o „końcu kobiecości”. Boimy się jej, przygotowując się na najgorsze: wahania nastrojów, problemy ze snem, obniżone libido, zły stan zdrowia. Joginka, autorka książek, Agnieszka Maciąg rozprawia się z tymi mitami w swojej najnowszej książce „Menopauza. Podróż do esencji kobiecości”.

 

Zgodnie z podejściem ajurwedyjskim menopauza to dla kobiety »złoty czas«. Początek promiennego okresu mądrości i łaski. Jeśli zdołamy weń wkroczyć z odpowiednim nastawieniem, będzie to dla nas etap pełen nie tylko spokoju i zdrowia, ale również rozwoju i radości. Może nas odnowić, odświeżyć, odrodzić i... odmłodzić” — przekonuje Maciąg. Autorka podkreśla, że w czasie menopauzy nasze ciało ma do wykonania potężną transformację, ale jak zauważa — nie po raz pierwszy. Dzieciństwo, okres dojrzewania, ciąża, połóg, comiesięczna menstruacja — całe nasze życie podlega nieustannych przemianom. A nasze ciało poddawane jest wyzwaniom.

„Dostrzegamy to dopiero z dystansu, który daje nam właśnie menopauza. Ona przygotowuje nas do okresu stabilności i uwolnienia od dotychczasowych wyzwań” — pisze Agnieszka Maciąg. Z punktu widzenia ajurwedy („matki” medycyny indyjskiej) menopauza to czas przemiany duchowej, której nie muszą towarzyszyć przykre dolegliwości fizyczne.

„To nie menopauza jest przyczyną chorób i złego samopoczucia. Kobieta „pracuje” na nie we wcześniejszych latach życia, a podczas menopauzy jedynie doświadcza konsekwencji szkodliwych nawyków” — podkreśla autorka.

 

Mój wiek (47 lat) oraz to, jakie życie prowadziłam w młodym wieku, sprawiły, że już jestem w okresie menopauzy.

 

Mogę podzielić się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami oraz zaobserwowanymi zmianami w życiu.

 

Generalnie mam problemy z układem hormonalnym.

Wprowadzanie do organizmu przez 20 lat leków hormonalnych (antykoncepcyjnych) sprawiło pogorszenie sytuacji.

 

Co się stało już się nie odstanie. Niestety. Za błędy młodości przyszło mi zapłacić.

Pomimo zmiany diety już parę lat temu, mój organizm traci czasami równowagę. Wtedy towarzyszą mi uczucia, znane jako typowe dla okresu menopauzy. Mam na myśli uczucia gorąca i brak menstruacji po parę miesięcy.

 

Według ajurwedy, objawy znane nam jako typowe wcale nie muszą się pojawiać i nie są oczywiste podczas menopauzy.

 

Według ajurwedy i moich obserwacji, objawy te u mnie się pokazują kiedy dosha pitta zaczyna dominować.

Według ajurwedy mamy 3 doshe. Wata, pitta i kapha.

Jeśli ktoś jest ciekawy o co chodzi, to polecam inny artykuł na blogu, gdzie tłumaczę szczegółowo i w miarę logicznie.

 

Wracając do menopauzy. Kiedy dosha pitta jest zaburzona, pojawiają się takie objawy:

- problemy żołądkowe

- nadkwaśność żołądka

- nadciśnienie

- krwawienia

- problemy skórne

- uczucie gorąca

- uczulenia

- choroby zatok

- hemoroidy

- opryszczka

- bóle gardła

- infekcje

- wzmożony apetyt

 

Zaobserwowałam, że kiedy zauważę ten stan i postaram się obniżyć tę doszę, to objawy ustępują.

 

Co zrobić aby obniżyć doszę pitta?

 

- odstawić kawę

- odstawić alkohol

- odstawić herbatę czarną

- odstawić ostre przyprawy

- odstawić produkty słone ( z dużą ilością soli)

- odstawić produkty kwaśne (kiszone, kwaśne owoce, ananasy, grejpfruty)

-wprowadzić do diety więcej warzyw (gotowanych, surowych)

- ograniczyć mięso (zwłaszcza czerwone)

-zalecane produkty wychładzające (zielona herbata, jogurty, olej kokosowy)

- zmniejszyć ilość tłustych produktów w diecie.

-zadbać o sen

- spacer (zwłaszcza w chłodne dni) bardzo wskazany

- mniej czasu spędzonego przed telewizorem i telefonem

- muzyka relaksująca

 

Po zastosowaniu tych zaleceń uczucie gorąca i uderzenia znikają.

Do tego ajurweda poleca zadbać o suplementację ważnych składników :

- wapń (często w tym czasie kobiety łapią osteoporozę). Dobrym źródłem wapnia jest sezam (tahini - pasta sezamowa, używana często do pasty z ciecierzycy - humus)

-wit C  - podnosi odporność, działa na układ nerwowy i jest pomocny w produkcji kolagenu

- magnez ( z mojego doświadczenia wynika, że bardzo często mamy go za mało w organizmie  -kawa, stresy)

-Kompleks wit B 

- Cynk

Są na rynku ziołowe preparaty, które wspomagają układ hormonalny w naturalny sposób. Do takich należy np. ashwagandha, chmiel, czerwona koniczyna, czerwona maca i inne.

 

Wszystkim kobietom, będącym w tym okresie życia, polecam skorzystanie i wypróbowanie tych metod.

 

Koniecznie dajcie znać, jak wasze doświadczenia.

 

Jestem wdzięczna, że poznałam ajurwedę, dzięki temu jestem bardziej świadoma własnego ciała i pewne rzeczy są wtedy bardziej wytłumaczalne.

 

Przesyłam Wam wszystkim dużo mojej miłości. Namaste :)

 

 Sam jesteś "swoim najlepszym lekarzem" - Agnieszka Lewandowska

 

Komentarze do wpisu (0)

Tematyka

Mam 47 lat. Chcę się z tobą dzielić tym co przeżyłam.

Moją intencją jest zarażać dobrymi treściami.

"Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem"

Agnieszka Lewandowska. 

Jestem specjalistą od żywienia, naturopatą i instruktorką jogi.

Autorka

Bransoletki

 
Dobre wiadomości
Jeśli zostawisz mi namiary to dam Ci znać o nowościach.
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl