Łagodne przejście z lata do jesieni. Ajurweda i jej zalecenia.

0
Łagodne przejście z lata do jesieni. Ajurweda i jej zalecenia.

Kiedy nadchodzi jesień, przestawienie się na chłodną i wietrzną porę roku przynosi zaburzenia wszystkich trzech dosh.

 

Test na doshe https://www.rownowaga-ochrona.pl/test-doshy.

 

Jest to najtrudniejszy czas dla naszego organizmu w ciągu całego roku.Osoby typu Wata będą odczuwać ten czas najsilniej i najgorzej niż pozostałe dwie doshe.

Ciało odczuwa chłód, suchość, lekkość.

Do gry wchodzi Pani Wata - dosha odpowiadająca za żywioł powietrza. 

Zaczynają grzać grzejniki, mniej czasu spędzamy na zewnątrz, to jeszcze bardziej wysusza skórę i śluzówkę. 

W tym czasie mocniej możemy odczuwać trzaskające kości, gazy, suchą skórę, suchość w gardle i nosie. Nerwowość i lęki dają o sobie bardziej znać.

 

Zalecenia Ajurwedy, które ułatwią nam życie w trakcie jesieni.

 

Na początku należy dążyć do zredukowania zgromadzonej w organiźmie przez lato gorącej energii pitta.

Możemy odczuwać wypalenie energii, słabsze trawienie, nadkwaśność i zgagę.

 Dobrze jest oczyścić jelito cienkie. Można wprowadzić sobie diętę np. dr.Dąbrowskiej na weekend czy tydzień albo pić oczyszczające zioła czy też zrobić sobie lewatywy z oleju.

Na początku jesieni nie wskazane są pokarmy ciężkostrawne, które wymagają wyprodukowania dużej ilości kwasów żołądkowych. Powinniśmy unikać kawy, herbaty czy alkoholu. Smaki przeważające to słodki, kwaśny i słony.

Dieta: lekkie białka, pożywne zupy, pieczone warzywa i ziarna.

Dobre będą herbatki uspokajające i poprawiające trawienie.

 

 

Taką cherbatkę kupisz TUTAJ

 

Można robić sobie herbaty np. ze świeżego imbiru, cynamonu, hibiskusa oraz kopru włoskiego.


Teraz potrzebujemy więcej spokoju, ciepła, wilgotności, ciepłych pokarmów, ciepłych płynów.

Ajurweda zaleca ćwiczenia spokojne i wcześnie rano. kiedy jest jeszcze cicho. Ten spokój przeniesie się potem na cały dzień.

Poranna praktyka jogi poleca ćwiczenia uwzględniające skręty, pozycje wyginające, rozciągające. One nie pozwolą na wzrost Waty i przygotują nas do zimy oraz częstszej i mocniejszej praktyki zimowej.


Wspomagająco podziałają masaże. Można samemu wmasowywać sobie co dziennie po 15 minut  w skórę olej o charakterze rozgrzewającym jak olej migdałowy, sezamowy czy z gorczycy.

 

Taki olej kupisz TUTAJ

 

Pachnące i ciepłe kąpiele będą miłym dodatkiem jesienią.

 

 

Słuchanie głosnej muzyki czy oglądanie agresywnych filmów stymuluje energię Wata więc należy ich unikać. Nie trzeba całkowicie z tego zrezygnować tylko ograniczyć.

Długie jesienne deszczowe i wietrzne wieczory warto wykorzystać na medytację czy czytanie książek.

Kolory odpowiednie w tej porze roku to blade odcienie czerwieni, złota, pomarańczy, biel i zieleń.

Idealne będą olejki zapachowe słodkie i uspakajające jak róża, drzewo sandałowe, trawa cytrynowa, lotos, gardenia, irys i wiciokrzew.

Wraz z jesienią zaczynają się przeziębienia. Ogromną rolę tytaj odgrywa profilaktyka.Według Ajurwedy należy wzmacniać organizm. Lekkostrawna dieta, obfitująca w zdrowe i naturalne produkty, ciepłe zupy, ciepłe cherbatki owocowe i ziołowe pomogą w utrzymaniu prawidłowej odporności.

Nie należy się przejadać, starać się unikać dojadania między posiłkami i podjadania emocjonalnego.

Starać się ograniczyć nabiał, słodycze, mięso,produkty pszeniczne i smażone.

Spośród naturalnych substancji, które wspomogą nasz układ odpornościowy i nerwowy warto wymienić np. WIT C. Taką witaminę kupisz TUTAJ.

Specjalnie opracowana formuła na odporność według tradycji ajurwedy, w wygodnej formie dżemu również jest polecana na poprawę odporności. Jest to mieszanka na bazie miodu, witaminy C i ziół.

 

 

Ten produkt kupisz TUTAJ

 

Kiedy brakuje za oknem słońca warto wprowadzić suplementację wit D3 + K2.

Dziurawiec w moim kubku już jest.

Warto wspomnieć o takich oczywistościach jak wychodzenie na spacer, wietrzenie co dziennie pomieszczeń czy ubieranie się ciepło.

 


Nasza twarz też wymaga szczególnej uwagi. Można odżywić skórę twarzy robiąc sobie wspaniałą maseczkę na twarz.

 

 

Taką maseczkę kupisz TUTAJ

 

Dobry kwas hialuronowy czy naturalny botox będzie wspaniałym zamiennikiem kremów.

 

Kwas Hialuronowy kupisz TUTAJ

 

Masło z żywokostu jest tłuściejszą formą kremu. Idealnie sprawdzi się w nocy kiedy nasze ciało odpoczywa.

 

Masło żywokostowe kupisz TUTAJ

 

Jakie są Twoje sposoby na jesień? Podziel się w komentarzach swoimi metodami na tę porę roku.

 

Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem.

 

 

Komentarze do wpisu (0)

Tematyka

Sklep - Blog - Konsultacje dietetyczne.

"Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem"

Agnieszka Lewandowska. 

Jestem specjalistą od żywienia, naturopatą i instruktorką jogi.

Moim celem jest pomóc Tobie.

Autorka

Bransoletki

 
Dobre wiadomości
Jeśli zostawisz mi namiary to dam Ci znać o nowościach.
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl