Kolorowa piramida żywienia - 2017

0
Kolorowa piramida żywienia - 2017

Zalecenia dietetyczne zmieniają się. W gąszczu informacji można się pogubić.Dzięki organizacji pozarządowej Alliance for Natural Health International, która przygotowała prosty i obrazkowy sposób na przestrzeganie wymogów zdrowej diety, łatwiej się odnaleźć.

Intencją tej piramidy jest stworzenie zdrowszych nawyków żywieniowych, opartych na badaniach i dietach przodków, Ameryki Łacińskiej,Azji Południowej i Wschodniej, Afryki i krajów basenu Morza Śródziemnego.

Teraz wystarczy zapoznać się aby wiedzieć czego unikać a co powinno znaleźć się na naszym talerzu.

 

Użyj piramidy żywności jako przewodnika, aby rozpocząć nawigację, jak chcesz jeść, aby żyć.

 

 

 

1, Na pierwszym miejscu widać ruch, sport oraz szczęście rodzinne.

Warto zadbać o dobrą porcję dziennej dawki ruchu, może to być jakiś sport(bieganie, joga, rower i inne) albo zwyczajnie spacer. 

Jeżeli mamy poprawne relacje w rodzinie oraz wśród znajomych, towarzyszy nam dobra energia i zmniejsza się stres co jest bardzo korzystne dla organizmu. Należy tutaj dodać ważny element - posiłek powinien być celebrowany i powinno sie mu poświęcić maksimum uwagi oraz czasu. Dla chińczyków posiłek jest świętością. Kiedy skupiamy się na jedzeniu nic poza tym nie powinno rozpraszać naszej uwagi.

 

2. Pokarmem o silnym oddziaływaniu sattwicznym, którego brakuje nam na co dzień są kiełki roślin strączkowych, a także orzechy, nasiona, surowe warzywa, w tym sałaty. Podobne działanie wzmacniające ma też czysta woda. Na drugim miejscu piramidy są warzywa zielone, surowe. Oznacza to, że tych pokarmów powinno być w diecie ok.40%.

 

 

 

3. Trzecie miejsce na podium zajmują owoce oraz zboża. Tej grupy żywieniowej powinno w naszej diecie znaleźć się 10%. I tutaj tę grupę bym nazwała jednym słowem: błonnik.

 

4. Dopełnieniem wcześniejszych grup będą zioła i przyprawy, herbaty. Tutaj ilość w porównaniu do owoców jest dość duża bo aż 5 %.

 

5. Produkty bogate w białko : ryby, owoce morza, jajka, fasole, mięso i dobre oleje to 25% dziennego spożycia.

 

6. Nabiał i produkty z nabiału zajęły ostatnie miejsce. Ostatnio jest dużo kontrowersji co do nabiału i jego tolerowania.

 

Powyższe wskazówski są jedynie drogowskazem. W diecie musimy kierować się zdrowym rązsądkiem i unikać pokarmów które nam szkodzą np. glutenu czy jeżeli mamy alergię na owoce czy inne. Należy do diety podejść indywidualnie. Jedno jest pewne, w diecie nie było mowy o alkoholu i kawie a według ajurwedy jak najmniej tych produktów. Wody za to należy pić minimum 1,5 litra dziennie.

 

 

 

Jak widać powyższe wskazówki przypominają coraz bardziej dietę wegetariańską. Dodam jeszcze, że według ajurwedy dania nie powinny być złożone z dużej ilości produktów. Tutaj zasada mniej znaczy więcej. Dieta może być monotonna tzn przygotowywane dania mogą zawierać tę samą grupę pokarmów np. kurczak, marchwew, ryż, jabłko tylko w róznych konfiguracjach.

Danie powinno zawierać dwa, trzy, góra cztery składniki.

W miarę mozliwości należy ograniczyć spożycie wysokoprzetworzonego jedzenia.

Jeść jak najwiecej surowych produktów. Unikać intensywnej obróbki cieplnej.

Używać zdrowe przyprawy i zioła.

Nie unikać zdrowych tłuszczów: oliwy, oleju kokosowego, wspaniałego masła klarowanego.

Picie 1,5 litra wody rozłożyć na cały dzień.

A jak Ty sobie radzisz z dietą?

 

Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem.



 

Komentarze do wpisu (0)

Tematyka

Sklep - Blog - Konsultacje dietetyczne.

"Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem"

Agnieszka Lewandowska. 

Jestem specjalistą od żywienia, naturopatą i instruktorką jogi.

Moim celem jest pomóc Tobie.

Autorka

Bransoletki

 
Dobre wiadomości
Jeśli zostawisz mi namiary to dam Ci znać o nowościach.
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl