Gluten Free czyli jak się odnaleźć w tym nowym życiu. Organizacja kuchni porady zakupy.

0
Gluten Free czyli jak się odnaleźć w tym nowym życiu. Organizacja kuchni porady zakupy.

Organizowanie kuchni bezglutenowej

 

4 Lata temu byłam u lekarza ajurwedy. Po badaniu lekarz polecił mi odstawić gluten całkowicie. Brzmiało to trochę jak wyrok?

Skoro nie  możesz jeść glutenu, to co w takim razie masz jeść? Chyba nic Ci nie zostało? Jak się na nowo odnaleźć w tym nowym, swoim świecie? Od czego zacząć? 

Na początku był szok i załamanie. Za chwilę przyszło opamiętanie i chęć działania.

 

Jeżeli Ty dzisiaj jesteś w takim miejscu to nie martw się. To nie koniec świata. Po małym instruktażu zorganizujesz się na nowo i życie znowu wróci do równowagi.

 

Na rynku jest mnóstwo produktów z mąk bezglutenowych, zaczynając od pieczywa a kończąc na

makaronach. Nawet ciasta da się piec i są równie smaczne jak z mąki pszennej. Jak zrobię szarlotkę to

nikt nie czuje różnicy w smaku. Mało tego, dzisiaj uważam, że dzięki temu, że przeszłam na dietę

bezglutenową to bardzo się rozwinęłam kulinarnie. Poznałam inne mąki, kasze, ryże. Często

ograniczamy się tylko do pszennej.Poznałam inne produkty, zamienniki, sposoby, przepisy i smaki. To

wspaniałe. Nie czuję się dzisiaj skrzywdzona, wręcz przeciwnie.

 

Ale po kolei.

 

Możemy zwiększyć naszą radość ze zdrowego gotowania bezglutenowego, organizując pracę w  kuchni.

 

 

Oto kilka podstawowych zasad:

 

Ustal, że w swojej kuchni będziesz żyć według zasady "miejsce na wszystko i wszystko na swoim

miejscu" - wspaniała zasada Shaker. Nie wiele czasu stracisz w poszukiwaniu rzeczy, wiedząc, że

każdy element ma swoje miejsce.

 

Pozbądź się elementów, których nie używasz z częstotliwością regularną (lub jeśli masz dodatkową

przestrzeń przeznaczoną do mniejszej przestrzeni). Mogą one zakłócić przestrzeń i dostać się do

rzeczy, które regularnie używasz. Obejmuje to garnki, patelnie i naczynia do pieczenia, które często

nie są używane.

 

Zastanów się, co robisz w kuchni aby tworzyć obszary pracy, jeśli masz taką opcję. Na przykład wyspa

może być miejscem, w którym robisz takie rzeczy jak krojenie i mieszanie - więc trzymaj naczynia w

tym celu, może to być także czajnik elektryczny - więc trzymaj herbatę i kubki w pobliżu. Chcesz mieć

sokowirówkę, zachowaj ją, a także deskę do krojenia oraz noże ząbkowane . Innymi słowy, trzymaj

sprzęt kuchenny w miejscu, w którym się nim posługujesz (na przykład naczynia do gotowania w

prostokątnym pojemniku w pobliżu blatu kuchennego , z nożami podobnie np. w pionowym pojemniku

lub bloku tnącym razem z tacami). Zastanów się również nad wykonaniem pojemników na

bezglutenowe składniki do pieczenia, które można łatwo przenosić z obszaru spiżarnia do obszaru

roboczego.

 

Czysty jak ty. Szczególnie podczas pracy z żywnością na bazie roślin, czyszczenie może być bardzo

łatwe - często tylko pojemniki i naczynia muszą zostać spłukane.

 

INNE WSKAZANIA ORGANIZACYJNE

 

Przyporządkuj deski do krojenia (lub strona deski do krojenia) do cięcia owoców i cięcia cebuli /

czosnku. Można mieć płytkę cebulową / czosnkową, deskę na owoce i oddzielną deskę wegetariańską /

chlebową / inną. Jeśli musisz używać każdej strony w innym celu, nadaj etykietę znacznikiem (słowem

lub symbolem).

 

Jeśli masz miejsce, zainstaluj wysoką półkę w kuchni lub jadalni, na której będzie

można przechowywać produkty masowe (fasola, nasiona, orzechy, mąka itp.).Może to

być osobna półka w szafce. Nazywam to regałami mojej "spiżarni" i mogą to być duże

szklane słoje, które przechowają Twoją obecną dostawę ziaren, fasoli i orzechów. Słoje

powinny mieć swoje etykiety żeby było łatwiej coś odnaleźć. Słoiki są bardzo wygodną

formą do przechowywania żywności. Szkło łatwo się czyści i nie wchodzi w reakcję z

jedzeniem.

 

Korzystaj z szuflad lub jeżeli posiadasz cargo kuchenne, do przechowywania ziół i

przypraw . Dobrze jest trzymać przyprawy w zamkniętych pojemnikach, wtedy nie

wietrzeją. W szufladzie szczyty pojemników można oznaczyć treścią. Bardzo wygodne

jest, aby móc wyciągnąć szufladę i natychmiast zobaczyć i wybrać z przypraw

te, których potrzebujesz.

 

Zrób osobną półkę lub szufladę na foremki. Kiedy będziesz ich potrzebować, szybko je

znajdziesz.

 

Plastikowe pojemniki będą łatwiejsze do ogarnięcia jeżeli będziesz trzymać osobno

pokrywki.

 

Zrób sobie osobne półki lub szafki z żywnością tylko bezglutenową aby nie mieszała się

z innymi produktami. Poinformuj innych mieszkańców domu aby także umieli się w

kuchni odnaleźć.

 

Wyznacz osobną deskę do krojenia chleba żeby np. nie zostały okruchy, które Tobie mogą zaszkodzić.

Jeżeli masz celiakię to musisz na to szczególnie zwracać uwagę.

 

Osoby na diecie bezglutenowej mogą używać tych samych sztućców co reszta rodziny.

Należy jedynie dokładnie je myć i uważać żeby nie użyć np. łyżki do nalewania zupy, na

której mogły by zostać ślady używania przez innych członków rodziny.

 

Zrób sobie osobne miejsce w kuchni na owoce i warzywa. Będziesz ich teraz więcej używać.

 

Jeżeli kuchnia jest przygotowana zostaje ruszyć na zakupy.

 

Produktami naturalnie bezglutenowymi są: kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka,

amarantus, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy, a także mięso, owoce i warzywa.

 

Zabronione w diecie bezglutenowej są: pszenica (także orkisz), jęczmień, żyto i zwykły owies* i

wszystkie produkty z ich dodatkiem.

 

Na początku kupuj produkty tylko z przekreślonym kłosem (są to produkty przebadane przez

stowarzyszenie celiakia i gwarantowane, że w nich nie znajduje się gluten). Są niestety trochę droższe.

 

Twoja szafka bezglutenowa może zostać uzupełniona o różnego rodzaje mąki:

 

  • Mąka ryżowa, 
  • Mąka kukurydziana,
  • Mąka z amaratnusa , (lubię za jej orzechowy smak)
  • Mąka gryczana ,
  • Mieszanka mąk (do wypieków, naleśników), 
  • Mąka kokosowa ,
  • Mąka ziemniaczana (ta raczej zawsze jest bezglutenowa) Używam do sosów, klusek i do zrobienia suchego szamponu.
  • Bułka tara bezglutenowa - kupisz w sklepie ze zdrową żywnością a czasem już w markecie,
  • Mąka owsiana,
  • Mąka jaglana (używam najczęściej).

 

Śniadania:

 

Tutaj również znajdziemy dla siebie spory wybór:

 

  • Płatki owsiane bezglutenowe 
  • Płatki kukurydziane bezglutenowe 
  • Płatki ryżowe 
  • Płatki jaglane
  • Ryż
  • Kasza jaglana
  • Makaron bezglutenowy 

Kasze, ryże:

 

  • Kasza jaglana 
  • Ryż biały i brązowy (ryż basmati jest wygodny w przyrządzaniu, tylko 10 min i bardzo zdrowy i delikatny) 
  • Gryka (lżejsza jest nie palona) 
  • Kaszka kukurydziana 
  • Amarantus 
  • Komosa Ryżowa –Quinoa

 

ciasto z ryżu z owocami

 

Jeżeli nie możesz jeść kakao, kup zamiennik Karob (chlebek świętojański).

 

Kup inne produkty bezglutenowe:

 

  • proszek do pieczenia,
  • kisiel ,
  • galaretki ,
  • budyń ,

 

Uważaj na herbaty. Mogą zawierać gluten.

 

Zacznij czytać etykiety.

 

Na każdym produkcie jest opis np. może zawierać śladowe ilości glutenu,orzeszków,soi i innych alergenów.

 

Kup makarony bezglutenowe: świderki, do rosołu, penne, do spaghetti.

 

Kiedy suche produkty już mamy, teraz musimy poszukać innych rzeczy. W sklepach są wędliny z oznaczeniem bez glutenu, parówki,pasztety (dobre są pasztety warzywne typu humus), dżemy, melasa np. karobowa, nutella bezglutenowa,miód,jajka.

 

Nabiał:

Jeżeli przy okazji nie tolerujesz laktozy to kup mleka roślinne:

  • kokosowe ,
  • sojowe, 
  • ryżowe,
  • migdałowe ,

Dobre także będzie mleko kozie i produkty z tego mleka.

 

Mleko kozie uchodzi za produkt łatwostrawny w przeciwieństwie do mleka krowiego. Ma białą barwę, a swój specyficzny zapach zawdzięcza lotnym kwasom tłuszczowym, głównie kapronowemu, kaprynowemu i kaprylowemu, które powstają w wyniku działania lipazy lipoproteinowej. Porównując skład mleka krowiego i koziego, można spostrzec, iż są one bardzo do siebie zbliżone. Obydwa są dobrym źródłem wapnia, witaminy D, A oraz B2. Mleko kozie zawiera dużo egzogennych aminokwasów, dobrze przyswajalnych przez organizm człowieka. Dodatkowo, tłuszcz w mleku ma postać kropelek (kuleczek), w kozim są znacznie mniejsze niż w krowim. To również sprawia, że staje się ono łatwiej strawne dla układu pokarmowego. Mleko kozie jest popularne wśród osób, które cierpią na alergię mleka krowiego. Głównym jego białkiem jest kazeina, która zawiera bardzo małe ilości alergennej frakcji.

 

Zamiast masła fajnie się sprawdza margaryna z oleju kokosowego do kupienia w sklepie ze zdrową żywnością. U mnie zawsze jest masło klarowane. Można kupić gotowe albo zrobić samemu - masło klarowane. Śmietanę możesz spotkać sojową. Do zupy zamiast śmietany można użyć mleka kokosowego, w wielu przypadkach świetnie się sprawdza. Na wigilię użyłam do zupy grzybowej, mój syn nie poczuł różnicy.

 

W sklepach można spotkać spody do pizzy bez glutenu, pierogi, uszka, ciasto francuskie.

 

Należy uważać na jedzenie poza domem. Na stronie "Stowarzyszenie Celiakia" jest lista bezpiecznych restauracji. W innych restauracjach warto zapytać albo zwrócić delikatnie uwagę, że mamy taki problem.

 

Najlepiej by było gdybyśmy sami przygotowywali sobie jedzenie. Wtedy dokładnie wiemy co zawiera gotowe danie i czy nam nie zaszkodzi.

 

Można robić pyszne pasztety warzywne, ciasta typu tarta czy szarlotka, sernik z kaszy jaglanej itp.

Można korzystać z przepisów zawierających dużo warzyw, owoców i kasz.

 

Mam nadzieję, że moje doświadczenie Tobie pomoże, chociażby w tym początkowym okresie. Jeśli masz jakieś pytania to pisz śmiało. Chętnie na nie odpowiem.

 

Powodzenia.

Komentarze do wpisu (0)

Tematyka

Sklep - Blog - Konsultacje dietetyczne.

"Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem"

Agnieszka Lewandowska. 

Jestem specjalistą od żywienia, naturopatą i instruktorką jogi.

Moim celem jest pomóc Tobie.

Autorka

Bransoletki

 
Dobre wiadomości
Jeśli zostawisz mi namiary to dam Ci znać o nowościach.
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl