Równowaga-relax-joga.jpg

2018-01-24 00:00:00

Bezsenność- co zrobić żeby mieć dobry sen i zasypiać bez problemów.

Na pewno każdy w życiu miał taką sytuację, że nie mógł zasnąć. Czujesz te fale niepokoju, które Ciebie dopadają, słyszysz coraz szybsze bicie serca, zegar wybija kolejną godzinę a Ty wiesz, że za chwilkę wstajesz i będzie to zły dzień gdyż będziesz nie wyspana.

Naukowa definicja snu brzmi następująco: „Sen to stan obniżenia wrażliwości na bodźce, częściowej bezwładności i zwolnienia funkcji, połączony ze zniesieniem świadomości, występujący u człowieka i zwierząt wyższych w rytmie dobowym, na przemian z czuwaniem”. 

 

Sen dzieli się na rózne Fazy.

 

1. Etap zasypiania oraz faza między marzeniami sennymi to faza NREM. Faza ta trwa ok. 100 minut.

2. Po tej fazie wchodzimy w fazę następną REM (aktywny odpoczynek mózgu), która trwa ok. 15 minut ale w trakcie całego snu 8 godzin powtarza się 4 - 5 razy. Wielu naukowców uważa, że w trakcie tej fazy zapamiętujemy to co się nauczyliśmy w ciągu dnia.

 

O bezsenności mówimy wtedy, gdy ktoś nie może wogóle zasnąć ale również wtedy, gdy ktoś śpi płytko.

 

Znaczenie dobrego snu.

 

Dobry, efektywny sen według ajurwedy i medycyny chińskiej jest filarem życia. Organizm cierpiący na bezsenność jest pozbawiony szansy na regenerację. Oprócz odpowiedniej diety jest symbolem zdrowia i długowiecznośći. Bez niego nie możemy marzyć o stanie równowagi. Brak równowagi jest pierwszym krokiem do wystąpienia chorób i osłabienia organizmu.

W czasie snu organizm uwalnia napięcie nagromadzone przez cały dzień. Wątroba oczyszcza się usówając z organizmu toksyny. Nerki wykonują swoją pracę.

Słaby sen prowadzi do gorszego samopoczucia oraz słabszej pracy mózgu (problemy z koncentracją).

 

Jak długo powinniśmy spać żeby się wyspać?

 

Jest wiele teorii na ten temat. Kiedyś mówiono, że powinniśmy spać 8 godzin, teraz, że 6. Według ajurwedy każdy organizm jest inny. Jednym wystarczy 6 godzin snu a inni muszą odespać 8 godzin. Może to być też związane z porą roku. Ajurweda skłania się latem do spania między 6 a 8 godzin ale zimą już zaleca 8 godzin.

 

W jakich godzinach spać?

 

Nie bez znaczenia jest czas odpowiedni na sen. Według lekarza ajurwedy najlepszy sen jest od 22:00 do 6:00. Oczywiście czasem kładę się już 21:30 a czasem wypadnie położyć się ok. 23:00. Jeżeli uregulujemy swój tryb życia, na pewno wpłynie to na szybkie zasypianie i zdrowy sen.

 

Najgorsze są w życiu duże rozchwiania i pomieszanie dnia z nocą. Są ludzie u nas nazywani - sowy, którzy lubią siedzieć długo wieczorem. Zapewniam Was, że dla organizmu nie jest to korzystne. U ludzi o typie Pitta po 22:00 włącza się chęć jedzenia. Widział to dokładnie w domu kiedy mój mąż po 22 :00 częściej przebywał w okolicy lodówki. W ten sposób najadał się nie kontrolowanie na noc co powodowało przyrost wagi i frustracje. Apel do ludzi, którzy mają problemy z utrzymaniem wagi ! Chodźcie spać do 22:00 a unikniecie napadu głodu i podjadania.

 

 

Na początku możesz się dziwić, żę wstawanie przed 6 rano może przynosić radość ale zapewniam Cię, że nie czuję na dłuższą metę różnicy czy wstanę o 6 czy będę sobie wmawiała, że jak pośpię dłużej to się wyśpię. To tylko nasze złudne wrażenie. Tak naprawdę wcale tak nie jest.

Polubiłam te poranki, kiedy w domu jest cicho tylko kot mnie wita. Zapalam sobie światełka w kuchni, obłużę kota (dam mu jeść i pić), naszykuję sobie i mężowi jedzenie do pracy w pudełku albo słoiku, wypiję najpierw ciepłą wodę aby przepłukać układ pokarmowy, później sobie zaparzę ziółek. Czasem zdążę jeszcze  obiad ugotować Poćwiczę trochę rozgrzewkę albo powitanie słońca, czasem zjem śniadanie i jadę do pracy. W drodze jestem już dobrze rozbudzona i gotowa do działania.

Nie mówię tego po to żeby się chwalić czy Ciebie dołować ale chcę pokazać dobre strony takiego porannego wstawania.

Według ajurwedy nawet w wolny dzień powinno się wstać o tej samej porze, żeby nie zakłócić rytmu. W dzień wolny od pracy czasem obudzę się przed siódmą i nie robię z tego tragedii. Wstaję wtedy bez budzika i jestem wyspana.

 

Czemu nie możesz zasnąć?

Powodów może być kilka:


 

1. Oglądanie do późna telewizji - jasne światło, które emituje telewizor powoduje wzrost melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za zegar biologiczny.

2. Oglądanie ciężkich programów, np. trudnych filmów (horrory, sensacja, dramat) albo programów wywołujących w nas duże emocje.

3.Używanie do późna telefonu komórkowego (smartfona) ma podobne działanie do telewizji. Też emituje jasne światło i też na nas wpływa to co oglądamy (portale społecznościowe)

4. Wypicie zbyt późno kawy.

5. Przejadanie się albo zjedzenie późno kolacji.

6. Brak aktywności w ciągu dnia (dobrze zrobi nawet co dzienny spacer minimum 30 min).

7.Brak wieczornego wyciszenia , relaksu, medytacji.

8. Trudne rozmowy na wieczór albo złe wiadomości.

9. Brak dbania o miejsce do spania - należy sypialnię przed snem i rano po wstaniu wywietrzyć. Pościel zmieniać raz na tydzień.

 

Sposoby na zaśnięcie.

 

Warto zastosować punkty powyżej. Do tego:

 

1. W jodze jest pozycja trupa. Ajurweda zaleca osobom, które nie mogą zasnąć aby się położyć w takiej pozycji i rozluźnić. Zdjęcie do tego artykułu pokazuje jak ta pozycja wygląda.

2. Wypić wieczorem ciepłe mleko. Złote mleko będzie idealne. Przepis znajdziesz TUTAJ.

3. Godzinę przed snem postaraj się wyciszyć, można poczytać książkę albo spędzić czas z dziećmi czy poleżeć w łóżku i pomyśleć o tym co się działo w ciągu dnia.

4. W zaśnięciu pomaga medytacja.

5. Można włączyć sobie muzykę relaksacyjną albo na YT Fale delta (pojawiąją się  w fazie snu) albo fale Alfa (głęboki relaks)

6. Wypić ziółka na uspokojenie.

7. W momencie zasypiania wyobrażaj sobie swój oddech, powietrze tuż przy nozdrzach, które wdychasz i wydychasz. Jeżeli masz ochotę Twój oddech możesz sobie wyobrażać w jakimś kolorze. Będzie to tzw.wizualizacja.

8. Wieczorem można zrobić 9 oddechów oczyszczających.

9. Ciepła relaksująca kąpiel i masaż na pewno pomogą w zaśnięciu.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Mam nadzieję, że któreś z moich propozycji Ci się przydadzą. Jeżeli tak to proszę napisz mi w komentarzu co wypróbowałeś i co zadziałało. Będę wdzięczna.

 

Sam jesteś swoim najlepszym lekarzem.

Polecane artykuły